Vlag van Nederland

‘Skomina had gelijk over strafschop’

WK 2018 Door op 11 oktober 2016 om 11:02 uur

Oranje penalty onthouden tegen Frankrijk © nos

Vol ongeloof maakt Vincent Janssen een wegwerpgebaar richting de scheidsrechter. Hoe kan arbiter Damir Skomina deze overduidelijke handsbal van Laurent Koscielny over het hoofd hebben gezien?


Vlak voor rust profiteert Janssen van een slechte terugspeelbal en besluit de spits van Tottenham Hotspur voor eigen kans te gaan. Zijn schot wordt gekraakt door Laurent Koscielny. De verdediger van Frankrijk stort ter aarde en beroert vervolgens de bal overduidelijk met zijn armen. Een overduidelijke penalty zou je denken.

Meer over

Echter blijkt uit de nieuwe regelgeving dat de Sloveense arbiter gelijk had om geen strafschop toe te keren. De handsbal van Koscielny valt namelijk NIET onder de noemer ‘strafbaar hands’. Aangezien de verdediger het schot met zijn benen probeerde te blokken – en dus niet met zijn handen –  wordt deze handsbal beoordeeld als ongelukkig, maar niet strafbaar.

Daarmee kan in ieder geval één van de beslissingen tegen het Nederlands elftal worden onderbouwd. Tegen Zweden en Wit-Rusland zat de arbitrage er wel naast. In Zweden werd in de slotminuten een zuiver doelpunt van Bas Dost afgefloten en tegen Wit-Rusland werd de treffer van Virgil van Dijk onterecht afgevlagd voor buitenspel.

Door de verliespartij staat Nederland nu derde in groep A. Volgende maand speelt Oranje een vriendschappelijk duel tegen buurland België.