Michael Schmidt is ervan overtuigd dat het technische voordeel van McLaren schuilt in het remsysteem van de MCL39. Volgens de Duitse journalist van Auto Motor und Sport is dat de sleutel tot het sterke bandenbeheer van het team. In Formel Schmidt legt hij uit hoe het systeem werkt én komt hij tot de conclusie dat de concurrentie het dit seizoen niet kan nabootsen.
Over één ronde kan de concurrentie nog mee met McLaren. Zo bewees Max Verstappen door zaterdagavond pole position te veroveren tijdens de Formule 1-kwalificatie. "De MCL39 presteert erg constant en dat is niet alleen aerodynamisch zo, maar ook op het gebied van de ophanging. Geen enkel ander team heeft zoveel aandacht besteed aan het anti-dive- en anti-squat-effect." Volgens Schmidt zorgt dit systeem ervoor dat de auto minder beweegt tijdens het remmen en optrekken. De keerzijde van het concept wordt vooral zichtbaar tijdens de kwalificatie. "De voorkant voelt hierdoor wat loom aan en Lando Norris heeft daar al meerdere keren over geklaagd, al heeft Oscar Piastri er minder moeite mee. Het is een nadeel, maar het algemene platform van de wagen blijft erdoor wel stabiel."
'Foefje' McLaren uitgelegd
In de remtrommel van de MCL39 lijkt het slimmigheidje te zitten. "Je kunt de remtrommel zelden bekijken, maar dit weekend gebeurde dat toevallig. Zelfs dan is het moeilijk om te achterhalen wat McLaren precies doet. Waarschijnlijk heeft het te maken met de luchtstroom rond de remmen, aan de binnenkant van de trommel. Mogelijk speelt het materiaal ook een rol. Aan de binnenkant hoeft het immers geen carbon te zijn; het onderdeel kan ook van aluminium of een ander materiaal zijn dat beter warmte afvoert. Daardoor kun je warme en koude lucht van elkaar scheiden, waardoor je de banden koel en de remmen warm kunt houden", verklaart Schmidt. Hij benadrukt dat het om een complex systeem gaat, omdat sommige componenten in de remtrommel juist warm moeten blijven.
Lees ook: Tim Coronel spot grote voordeel van Max Verstappen, wat direct zijn nadeel is
Volgens Schmidt is de conclusie helder: de concurrentie kan zich maar beter neerleggen bij McLarens voorsprong. "De achterstand is niet meer goed te maken. Het is niet alleen deze innovatie, ze hebben waarschijnlijk nog meer slimmigheden toegepast. Het is onmogelijk dat het alleen om die ventilatiekanalen gaat, het hele concept van McLaren klopt. En dat kunnen de andere teams niet zomaar veranderen", aldus de journalist. Bovendien kan McLaren dit voordeel meenemen naar volgend seizoen. "Dit systeem werkt op elke auto en zal dus ook in de toekomst een belangrijke factor blijven. De concurrentie moet zo snel mogelijk achterhalen hoe het werkt, anders wordt 2026 een herhaling van dit jaar."
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.