Het is weer leuk om Oranjesupporter te zijn. Met een nieuwe generatie stervoetballers die onder leiding van Koeman de grootste voetballanden aan hun zegekar binden, is er genoeg te genieten voor de voetballiefhebber. Maar niet alleen zij profiteren van het succes van Oranje.

Met voetballers als Virgil van Dijk, Georginio Wijnaldum en Frenkie de Jong spelen er een aantal Nederlanders bij de grootste clubs ter wereld, terwijl ook de volgende generaties genoeg vuurwerk beloven. De resultaten in de Nations League waren er al naar: Oranje won van Frankrijk, won van Duitsland, won van Engeland. Alleen werd er verloren van Portugal, maar een weg omhoog gaat altijd met vallen en opstaan.

Zeker als je kijkt waar het Nederlands elftal vandaan komt. We plaatsten ons niet voor het EK 2016 en waren ook absent op het WK 2018, we speelden dramatisch voetbal en de chaos bij de KNVB, waar mannen als Hans van Breukelen, Bert van Oostveen en bondscoaches Danny Blind en Guus Hiddink de weg kwijt leken te zijn, waren tekenend voor het Nederlands voetbal.

Maar het lijkt in golfbewegingen te gaan. Er vormt zich een voetbalteam, met dragende spelers die een schitterende toekomst beloven. Er staat een generatie topvoetballers te wachten voor Nederland. En daar profiteert iedereen van.

Virgil van Dijk

© Pro Shots

Supporters profiteren
Succes voor het Nederlands elftal betekent namelijk succes voor Nederland, in alle aspecten. Supporters voorop: zij zien het team dat ze zo hartstochtelijk steunen weer als vanouds floreren, kunnen weer mee met Oranje als ze zich plaatsen voor eindtoernooien en kunnen daarnaast genieten van alles wat er omheen gebeurt. Met een quotering van 9.00 op bet777.be om het WK te winnen, zien fans van het Nederlands vrouwenteam een reële kans om dit jaar het beste team te worden. Die kansen motiveren fans nóg meer om hun steun nog meer te tonen, of het nu in het stadion, bij elkaar huis of in de kroeg is.

De economie profiteert
Het bedrijfsleven profiteert ook volgens tijd.be van succes van het Nederlands elftal. Sponsors van het Nederlands elftal, als Albert Heijn, ING en Heineken tuigen grote acties op voorafgaand en tijdens de grote eindtoernooien, op televisie en radio liften merken mee op de successen van het elftal, om maar niets te zeggen over alle horeca die tijdens de wedstrijden hun omzet omhoog zien schieten: een biertje tijdens een zomerse WK-wedstrijd gaat er bij de meeste fans immers wel in.
Kortom, zodra het Nederlands elftal het goed doet, gaat het goed met de economie.

Nederland - Duitsland, maart 2019

Ook Oranje Vrouwen profiteren
De economie profiteert ook van het succes van de Oranje Leeuwinnen. Want laten we niet vergeten dat de Nederlandse dames het even goed, of misschien de afgelopen jaren zelfs beter, hebben gedaan dan de mannen. De vrouwen, die zich wél gewoon hebben geplaatst voor het WK omdat ze daarvoor eventjes mooi het EK wonnen, plukken zelf ook steeds meer de vruchten van hun eigen succes, schrijft nrc.nl. Maar nu vrouwenvoetbal steeds populairder wordt en stadions tijdens hun wedstrijden steeds voller, profiteert iedereen.
De vrouwen, de mannen, de toekomst: het is weer leuk om voetbalfan te zijn en als we kijken wat voor spelers er in beide elftallen de komende jaren aankomen, hebben we nog genoeg te genieten!