Martin Brundle vindt dat Max Verstappen in Mexico een straf had moeten krijgen voor zijn startactie. Volgens de oud-Formule 1-coureur, tegenwoordig analist bij Sky Sports, nam de viervoudig wereldkampioen bewust een risico door in de eerste meters met vier auto’s naast elkaar te gaan en daarna via de uitloopstrook terug te keren op de baan. Brundle zegt dat Verstappen minstens een drive-through penalty had verdiend.
Bij de start dook Verstappen samen met meerdere coureurs de eerste bochten in. Omdat hij aan de buitenkant zat, kwam hij op de kerbstones terecht en belandde hij zelfs even naast de baan. In bocht drie sloot hij weer achteraan, waarbij hij kortstondig tijd won. Die plek gaf hij later wel terug, maar dat maakt voor Brundle weinig uit. Volgens hem koos Verstappen er zelf voor om buitenom te blijven en zo de uitloop te gebruiken. Een drive-through zou in zo’n geval een logisch middel zijn geweest, vindt hij, omdat een coureur dan door de pitstraat moet en zo’n vijftien seconden verliest.
Had Max Verstappen een straf moeten krijgen?!
"Max had gestraft moeten worden", zei Brundle bij Sky Sports. "Want het is duidelijk dat wanneer je aan de buitenkant blijft in een situatie waarin vier auto’s naast elkaar rijden, je op de kerbstones terechtkomt." Tegelijk zag hij ook hoe goed Verstappen de auto onder controle hield. "Je ziet hoe Max accelereerde. Ik moet hem nageven dat hij geweldige controle toonde op het gras, maar hij deed geen enkele poging om op de baan te blijven in de eerste drie bochten. En daarom had hij gestraft moeten worden."
Lees ook: Marko kiest: volle focus op Verstappen, McLaren moet twee kopmannen bedienen
Volgens Brundle nam Verstappen het risico, omdat hij wist dat hij vol gas kon blijven geven en daarna toch kon aansluiten. "Max nam het risico aan de buitenkant, wetende dat hij gewoon gas kon geven en door kon gaan. Ik zou misschien zelfs een drive-through penalty hebben gegeven voor zo’n actie, als afschrikwekkend middel voor dergelijke onzin, want daarna werd alles chaotisch", aldus de Brit, die zelf 158 Grands Prix reed voor acht verschillende teams.
 
                
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.