Max Verstappen slaat alarm over de fysieke gevolgen van de huidige generatie Formule 1-auto's. In Las Vegas vertelde hij dat hij al jaren met pijn rijdt en dat medische onderzoeken weinig geruststellend zijn. "Het is totaal niet comfortabel geweest al die jaren. Mijn hele rug valt soms bijna uit elkaar en mijn voeten doen altijd pijn", zei hij eerder deze week.
Verstappen kijkt daarom opvallend weinig met weemoed naar een periode waarin hij alles won. De coureur van Red Bull Racing werd vier jaar op rij wereldkampioen en maakt nog kans op zijn vijfde titel, maar hij mist vooral het gevoel van de auto's uit het vorige tijdperk. "Kijk, als je het vergelijkt met motorcross, dan mogen wij niet klagen. Maar als je weet hoe het was, of hoe het kan zijn, dan kies ik liever voor wat we in 2015 en 2016 hadden", aldus Verstappen, die de huidige wagens omschrijft als log en oncomfortabel voor zijn lichaam.
Onverwacht probleem bij de F1-top
Bij de FIA herkennen ze het beeld dat Verstappen schetst. Nikolas Tombazis, verantwoordelijk voor de single seaters binnen de autosportbond, reageert rechtstreeks op de zorgen van de Nederlander. "Ik denk dat het grootste probleem waar je aan refereert, is dat de auto's ontzettend laag zijn afgesteld en erg stijf zijn", zegt hij. "Dat was iets dat, over het algemeen gezien, we niet aan hadden zien komen met deze generatie auto's."
Lees meer: Max Verstappen reageert voor het eerst na bewogen afloop Grand Prix Las Vegas
Tombazis wijst erop dat de nieuwe regels die volgend jaar ingaan de situatie moeten verbeteren. De aerodynamica wordt aangepast, de auto's worden korter en smaller en het verband tussen downforce en rijhoogte wordt minder extreem. "De aerodynamica van de auto's voor volgend jaar geeft nog steeds de voorkeur aan auto's die laag zijn afgesteld ten opzichte van auto's die hoog zijn afgesteld, maar niet in dezelfde mate. Het verband tussen aerodynamica en rijhoogte is teruggebracht", legt hij uit. "Dit betekent dat de perfecte balans een auto zal zijn die iets hoger ligt. En wij geloven dat de auto's sowieso over het algemeen wat minder stijf zullen zijn, omdat ze mechanische grip moeten hebben."
Lees meer: Olav Mol ziet Verstappen als aanjager van mislukte McLaren-gok in Las Vegas
Toch wil Tombazis nog geen garanties geven, ook al wijzen de berekeningen de goede kant op. "Dat is onze speculatie. Uiteindelijk bepalen wij de omstandigheden van de auto niet, maar alle indicaties die wij op dit moment hebben, wijzen erop dat het wat dat betreft iets beter zal zijn. Maar dat zullen we pas zeker weten zodra we deze auto's zien rijden", besluit hij.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.