Gianpiero Lambiase ziet zich genoodzaakt om samen met Max Verstappen de strategie voor de Grand Prix van Abu Dhabi aan te passen. De race-engineer van de Nederlander zag in de data van de vrijdag dat de bandenslijtage veel groter is dan Red Bull vooraf had ingeschat. Waar het team eerst mikte op een relatief eenvoudige éénstopper, staat dat plan nu op losse schroeven in een weekend waarin ook de wereldtitel op het spel staat.
Tijdens de eerste vrije training gaf Yuki Tsunoda zijn auto af aan Arvid Lindblad, die volgend jaar zijn Formule 1-debuut maakt bij Racing Bulls. Zijn meters leverden volgens Lambiase belangrijke informatie op over de afstelling van de RB21. "We hebben de tijd van Arvid [Lindblad] in de eerste vrije training gebruikt om data te verzamelen over enkele parameters voor de set-up waar we in de simulatie niet honderd procent van overtuigd waren. Dat was heel nuttig. Hij heeft ons zeer consistente data gegeven om te analyseren en zijn feedback was zoals verwacht", legt Lambiase uit in een persbericht van Red Bull.
Problemen met de banden?
De focus bij Verstappen lag op vrijdag minder op snelle rondes en meer op lange runs met veel brandstof, om zo een beter beeld te krijgen van het gedrag van de banden richting de race. "Met Max was het in het geheel een productieve dag. We hebben wat minder gefocust op de prestatie over één rondje en meer op het duurzaam kunnen rijden met veel brandstof. Dat geeft ons meer data met het oog op zondag. Ik denk dat dit nuttig was, want de banden vertoonden meer degradatie dan we misschien verwachtten. Graining rechtsvoor lijkt een probleem voor het hele veld. We moeten analyseren hoe we de levensduur van die band kunnen verlengen richting zondag."
Juist die hogere bandenslijtage dwingt Red Bull om de strategie opnieuw tegen het licht te houden. Een enkele pitstop lijkt ineens een stuk minder realistisch. "Er is wat meer bandendegradatie dan verwacht. We dachten aanvankelijk dat het een relatief eenvoudige éénstopper zou zijn, maar daar moeten we nu een vraagteken bij zetten. We moeten echt begrijpen hoeveel pitstops er nodig zullen zijn en hoe we de banden kunnen managen", aldus Lambiase.
Ondanks de spanning in de titelstrijd benadrukt hij dat de sfeer binnen het team rustig en gefocust blijft. Bij Red Bull willen ze juist vasthouden aan de werkwijze die in de afgelopen weekenden succes opleverde. "De stemming in het team is heel goed. Sinds we aangekomen zijn in Abu Dhabi, is het weer business as usual. Zo hebben we het benaderd in de laatste negen à tien races. We blijven ons ding doen en het proces doorlopen. Het eindresultaat volgt dan vanzelf. Max doet het goed in de auto en we zullen niet opgeven tot er met de finishvlag gezwaaid wordt."
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.