De titelstrijd is na Austin weer open. Oscar Piastri leidt met 346 punten, voor Lando Norris (332) en Max Verstappen (306). Er zijn nog vijf Grands Prix en twee sprintraces (Brazilië en Qatar). In totaal liggen er maximaal 141 punten klaar: vijf keer 25 voor winst en twee keer 8 voor de sprints. Verstappen staat 40 punten achter Piastri. Op papier kan het dus nog volop.
Verstappen sloeg in Austin hard toe: hij won zowel de sprintrace als de Grand Prix vanaf pole, leidde praktisch de hele wedstrijd en hield na een sterke soft-stint de controle. Terwijl Norris in de slotfase nog naar P2 knokte en Piastri niet verder kwam dan P5, pakte Verstappen het maximale uit het weekend en verkleinde hij de WK-achterstand fors. De titelstrijd leeft dus weer helemaal voor de Nederlander.
Welke rekensom heeft Verstappen nodig om kampioen te worden?
Welke rekensom heeft Verstappen nodig om kampioen te worden? Als Verstappen alle vijf races (Mexico, Brazilië, Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi) én beide sprints wint, terwijl Piastri telkens tweede wordt, pakt Max per Grand Prix 7 punten terug (25-18) en per sprint 1 punt (8-7). Samen is dat 37 punten. Dat is net niet genoeg om een gat van 40 volledig op eigen kracht te dichten; hij komt dan 3 punten tekort.
Lees meer: Max Verstappen wijst na dominante zege op zwak punt bij Red Bull Racing
Daarom heeft Verstappen minimaal één misstap van Piastri nodig. Wordt Piastri één keer derde in een hoofdrace, dan verliest hij 3 extra punten ten opzichte van P2 en komt Verstappen, mits hij alles wint, minstens langszij. Op basis van meer overwinningen zou de tiebreak dan in het voordeel van Verstappen uitvallen. Een DNF of een vierde plaats van Piastri in een hoofdrace maakt het uiteraard nog eenvoudiger. Alleen een mindere sprint van Piastri is niet genoeg; met slechts twee sprints kun je het ontbrekende drietal punten niet volledig goedmaken als alle hoofdraces P1-P2 lopen.
Lees meer: Max Verstappen houdt titelhoop levend: 'Het is 50/50, je wint of je wint niet'
De sleutelweekenden zijn Brazilië en Qatar, waar de zaterdagpunten direct druk zetten op McLaren. Interlagos is traditioneel onvoorspelbaar; in Lusail spelen bandenslijtage en track limits een grote rol. In de drie overige Grands Prix geldt: als winnen niet mogelijk is, is P2 het minimale doel om de marge klein te houden; echter, voor de titel heeft Verstappen vooral voordeel bij een race waarin Piastri niet op het podium eindigt.
Reacties
Je moet ingelogd zijn om te reageren.