Max Verstappen denkt dat de verplichte tweestopper tijdens de Grand Prix van Qatar in zijn voordeel kan uitpakken. Door een nieuwe bandenregel verliest McLaren mogelijk een van zijn grootste wapens: sterk bandenmanagement in warme omstandigheden. Tegelijkertijd blijft de Red Bull-coureur voorzichtig in zijn verwachtingen en wil hij eerst zien hoe de auto zich het hele weekend gedraagt.
De maatregel komt voort uit zorgen over de bandenslijtage in Qatar. Vorig jaar bleek uit analyses van bandenleverancier Pirelli dat de slijtage extreem hoog was, zeker op de linker voorband. In overleg met de FIA is daarom besloten dat een set banden in de race maximaal 25 ronden mag worden gebruikt. Als een set eerder in een sessie al is gebruikt, ligt die limiet zelfs nog lager. Ronden achter de safety car of virtual safety car tellen mee, maar verkenningsronden en de formatieronde niet.
Groot nadeel voor McLaren
Omdat de race zondag 57 ronden duurt, wordt Qatar automatisch een race met minimaal twee pitstops. Teams kunnen dus minder spelen met strategie, maar coureurs kunnen wel harder pushen op het rubber. Dat pakt vooral nadelig uit voor teams die normaal profiteren van zuinig bandenmanagement, zoals McLaren, dat bij hoge temperaturen vaak een voordeel heeft.
Lees meer: Verstappen ziet titelstrijd weer open maar weigert hardnekkig de favorietenrol
Verstappen ziet daardoor een mogelijk lichtpuntje voor Red Bull, maar wil niet te hard van stapel lopen. "Ja, misschien wel, maar eerst wordt het belangrijk om te zien hoe onze auto reageert tijdens het weekend", zegt hij tegenover de aanwezige media in Qatar. "Op dit moment heb ik namelijk geen idee hoe goed of slecht we zullen zijn qua balans en met de banden. Het legt wel de strategie voor iedereen wat meer vast, al heb je nog wel opties om eerder of later te pitten. Er is een limiet, maar er zijn wel mogelijkheden. Voorafgaand aan een weekend denk je misschien: dit wordt saai, maar misschien wordt het in de praktijk wel helemaal niet zo saai met ons."
Lees meer: Max Verstappen reageert op McLaren-diskwalificaties: 'Daar is géén excuus voor'
Pirelli legt uit waarom de maatregel nodig is. "Afgelopen jaar bereikten verschillende banden, met name de linker voorband, het maximale slijtageniveau. Deze omstandigheden, in combinatie met de grote hoeveelheid laterale energie, zorgen ervoor dat het materiaal sneller vermoeid raakte." Om klapbanden of extreem gebrek aan grip te voorkomen, kiest de bandenleverancier er nu bewust voor om de risico’s te beperken. Voor teams en coureurs betekent dat minder vrijheid in strategie, maar mogelijk juist meer volle aanval op de baan.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.