Viaplay meldde eerder deze week tegenvallende kwartaalcijfers en daar komt nu nog slechter nieuws bij: het aantal abonnees is in de kernlanden met bijna tien procent gedaald. Het gaat om een daling van 4,72 miljoen naar 4,30 miljoen abonnementen. Tegelijkertijd liep de omzet ongeveer drie procent terug en verloor het aandeel van de streamingsdienst op de beurs in Stockholm zeventien procent aan waarde.
De terugval volgt na jaren van stevige prijsverhogingen en kritiek op de kwaliteit. Sinds Viaplay in 2022 de Formule 1-rechten van Ziggo overnam, moeten kijkers voor de koningsklasse een apart streamingabonnement afsluiten. In Nederland kost kijken zonder reclame inmiddels 21,99 euro per maand. Ook in andere landen waar Viaplay actief is, zijn de tarieven flink gestegen; in Zweden komt een F1-abonnement neer op ongeveer 64 euro per maand. Bij het goedkoopste abonnement krijgen Verstappen-fans tijdens de races reclames te zien. Daar ligt voornamelijk het irritatiepunt bij de kijkers.
Bizarre cijfers voor Viaplay
Op langere termijn raakt de daling het groeiverhaal dat Viaplay zelf schetste. In november 2020 mikte het bedrijf op 10,5 miljoen abonnees in 2025. Toen er in 2023 6,5 miljoen abonnees waren, werd dat doel zelfs verhoogd naar 12 miljoen. De realiteit is dat het totaal nu juist fors lager ligt.
Lees meer: Viaplay onder vuur: 'Toekomst in Nederland onzeker bij verlies F1-rechten'
Voor Nederlandse F1-fans verandert er op korte termijn niets: de rechten liggen hier tot en met 2029 bij Viaplay. Wel blijft de vraag hoe levensvatbaar het bedrijf financieel is als de daling doorzet. Wat er met de rechten gebeurt als Viaplay vóór 2029 zou omvallen, is onbekend; aangenomen wordt dat F1 TV, de streamingsdienst in handen van de Formule 1 zelf, in elk scenario een alternatief zal blijven.
Lees meer: Nachtelijk F1-weekend in Mexico waarin Verstappen jaagt op titel, dit is het tijdschema
Wat is weer slecht bij Viaplay
— vdlelektrotechniek (@vdlelektrotechn) October 19, 2025
Steeds meer reclame terwijl heel veel betaald voor die slechte zender @viaplaysportnl
Tijd dat jullie het opgeven
#viaplay inmiddels alweer voor de derde keer reclame…. Echt om gek van te worden! Het duurste abonnement, maar schijnbaar niet duur genoeg
— Frank Oomen (@FrankOomen1) October 19, 2025
#viaplay
— dawid Stelma (@DawidStelma) October 19, 2025
De dag dat Viaplay failliet verklaard gaat worden, gaat de geschiedenisboeken in
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.