Lando Norris en Oscar Piastri zijn uit de resultaten van de Grand Prix van Las Vegas geschrapt. De FIA-stewards hebben een diskwalificatie uitgedeeld aan beide coureurs van McLaren. Mee Met Oranje legt uit waarom de bolides illegaal zijn verklaard.
Op het Las Vegas Strip Circuit startte Norris vanaf pole position, maar hij raakte na de eerste bocht de leiding kwijt aan Verstappen. De regerend wereldkampioen zag zijn overwinning vervolgens geen moment in de problemen komen en hij reed soeverein naar de zege. Ver daarachter finishte Piastri eigenlijk als vijfde, maar dankzij een tijdstraf voor Kimi Antonelli schoot de McLaren-coureur op naar de vierde plek. Enkele uren na de race werden de twee McLaren-rijders echter gediskwalificeerd.
Al snel gingen er geruchten door de paddock dat er iets mis was met de wagen van Norris. McLaren kreeg onverwacht bezoek van Jo Bauer, hoofd van de technische afdeling van de FIA, terwijl het team de garage afschermde met hekken en doeken. Ook Nikolas Tombazis, hoofd van de single-seaterafdeling van de FIA, werd erbij geroepen. Omdat de kampioensleider in de slotfase van de race herhaaldelijk van zijn gas ging, werd aanvankelijk gedacht dat hij te weinig brandstof aan boord had. Uiteindelijk bleek echter dat beide McLarens te veel slijtage aan de bodemplank hadden.
Elke Formule 1-auto is voorzien van een bodemplank die aan de onderkant van de wagen is bevestigd. Deze werd in 1994 geïntroduceerd na het tragische ongeval van Ayrton Senna. De plank zorgde ervoor dat de rijhoogte van de auto’s werd verhoogd, waardoor ze minder downforce genereerden en iets langzamer door de bochten gingen. Tegelijkertijd werd de hoeveelheid downforce wel constanter en voorspelbaarder. De FIA gebruikt de bodemplank nog steeds als een betrouwbare manier om te controleren dat teams zich aan de regels voor rijhoogte houden en niet proberen te sjoemelen.
De bodemplank, die in 1994 werd geïntroduceerd, was oorspronkelijk gemaakt van een beukenhoutcomposiet genaamd Jabroc. Hoewel het nog steeds op hout lijkt, wordt de plank sinds eind jaren negentig vervaardigd uit glasvezelversterkte kunststof genaamd Permaglass, die bij brand niet zomaar vlam vat. De plank moet 300 millimeter breed zijn met een tolerantie van 2 millimeter en 10 millimeter dik met een tolerantie van 0,2 millimeter. Wanneer de plank nieuw is, moet de dikte overal exact gelijk zijn. Hij wordt symmetrisch in het midden van de vloer gemonteerd, zó dat er geen lucht tussen de plank en de auto kan komen. Met behulp van titanium skid blocks in de plank kan de technische afdeling van de FIA controleren of de plank te veel is afgesleten.
Waarom is McLaren gediskwalificeerd?
Volgens Artikel 3.5.9.e van het technisch reglement is een bodemplankdikte van 9 millimeter toegestaan bij de huidige generatie auto’s, die hun downforce vooral uit de vloer en het groundeffect halen. De FIA liet weten dat de gemeten dikte minder dan 9 millimeter bedraagt. Met behulp van een in mei 2025 aangeschaft meetinstrument, een Mitutoyo Micrometre met een nauwkeurigheid van 0,001 millimeter, bleek dat de plank van Norris rechtsvoor 8,88 millimeter en rechtsachter 8,93 millimeter dik was. Bij Piastri werd gemeten: linksvoor 8,96 millimeter, rechtsvoor 8,74 millimeter en rechtsachter 8,90 millimeter.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.