Max Verstappen reed tijdens de Grand Prix van Spanje opzettelijk tegen George Russell. De Nederlander ontving vervolgens een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten. Na afloop meldt de FIA dat race-engineer Gianpiero Lambiase de regerend wereldkampioen voor het incident een verkeerd advies gaf.
Met nog elf ronden te gaan viel de Mercedes van Kimi Antonelli stil, waardoor de safety car de baan op kwam. De volledige top drie dook de pits in. Terwijl de meeste coureurs kozen voor de zachte band, kreeg Verstappen tot ieders verrassing de harde compound gemonteerd. "Dit was de enige optie", klonk het over de boordradio. Bij de herstart had de Nederlander moeite om zijn auto onder controle te houden, waardoor eerst Charles Leclerc en vervolgens Russell hem konden passeren. Verstappen week vervolgens uit en kwam vóór de Brit weer op de baan terecht.
Max Verstappen krijgt gelijk van de FIA
Niet lang daarna kreeg Verstappen via de boordradio te horen van zijn engineer Lambiase dat hij zijn positie moest teruggeven. De stewards waren het daar echter niet mee eens. "Uit de radiocommunicatie bleek dat de coureur van auto 1 van zijn team de instructie kreeg om de plek terug te geven aan auto 63, op basis van wat het team zag als een eerdere overtreding waarbij auto 1 de baan verliet en daar een blijvend voordeel uit haalde. Wij concludeerden echter later dat er naar aanleiding van dat incident geen verdere actie nodig was."
Lees ook: FIA oordeelt over incident tussen Max Verstappen en Charles Leclerc
Verstappen kreeg niet veel later via de radio te horen van Lambiase dat hij zijn plek moest teruggeven. De stewards dachten daar anders over. "Uit de radiocommunicatie werd duidelijk dat de coureur van auto 1 (Verstappen, red.) door zijn team werd gevraagd om 'de positie terug te geven aan auto 63 (Russell, red.)'. Dat gebeurde op basis van wat het team zag als een eerdere overtreding waarbij auto 1 de baan verliet en een blijvend voordeel behaalde (wij hadden later echter vastgesteld dat we naar aanleiding van dat incident geen verdere actie zouden ondernemen)", zo meldt de FIA.
Lees ook: Oscar Piastri en Lando Norris 'bang' en 'getraumatiseerd' door Max Verstappen
"We reden tegen elkaar aan", reageerde Verstappen na afloop zelf cynisch op het incident. Toen hem door Viaplay gevraagd werd of hij de touché had kunnen voorkomen, antwoordde de Nederlander bevestigend het: "Klopt." Hij wist echter niet waarom hij alsnog tegen de Brit aanreed. "Geen idee, Chiel. Ik weet het niet." De tijdstraf en de drie strafpunten hadden voorkomen kunnen worden als Verstappen zijn positie niet had heroverd en het incident met Russell daardoor was uitgebleven.
Drama in the closing stages of the race! 😱
— Formula 1 (@F1) June 1, 2025
Max Verstappen drops to P10 following a 10-second penalty for causing a collision with George Russell #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/anhkyJ92pk
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.