De Grand Prix van Spanje gaat om 15.00 uur (Nederlandse tijd) van start. Oscar Piastri vertrekt vanaf de eerste plaats, gevolgd door Lando Norris, Max Verstappen en George Russell. Kan de Nederlander een vuist maken tegen de ijzersterke wagens van McLaren, of moet hij vooral achter zich gaan kijken? Mee Met Oranje houdt de race live bij in samenwerking met GPFans.
LIVE | Grand Prix van Spanje: wat kan Verstappen vanaf de derde plaats?
Piastri wint
De race zit erop. Wat een slotfase... Piastri wint, gevolgd door Norris, Leclerc, Russell en Verstappen. Maar dit gaat nog wel een staartje krijgen de komende uren. Bedankt voor het volgen van dit liveblog. De volledige nasleep lees je op de website.
Russell er voor bij
Nu is Russell er wel voorbij. Wat een slotfase...
Verstappen moet Red Bull langs laten
Verstappen moet Russell langszij laten komen, maar hij is woest. De Nederlander laat hem er heel even langs, en trapt hem er dan direct weer langs. Dit wordt gedoe na afloop.
Verstappen verliest hem bijna
Verstappen verlierst de controle bij de herstart en moet Leclerc langszij laten komen. Ondertussen valt ook Russell aan.
De safety car gaat naar binnen
De safety car gaat deze ronde naar binnen! Met nog zes ronden te gaan, gaan we weer racen. Wat kan Verstappen op de harde band? Of moet hij vooral oppassen voor Leclerc achter hem, die wel op de softs rijdt.
Verstappen snapt er niks van
Verstappen snapt niets van de harde band: "WTF zijn deze banden?", klinkt het over de boordradio. GP legt uit dat het de enige keuze was.
Top drie naar binnen
Piastri, Norris, en Verstappen zijn alle drie naar binnen gekomen. Verstappen is gek genoeg naar de harde band gegaan, waar iedereen voor een setje softs gaat.
Gele vlag!
We hebben een safety car! Antonelli staat vast in het grind. Met nog 11 ronden te gaan, wordt het hele veld weer bij elkaar gebracht. Verstappen lijkt een gratis pitstop te kunnen maken, maar heb je nog nieuwe banden?
Chaos in het verkeer
Drukte op de baan zorgt voor chaos. Norris en Verstappen proberen een weg door het verkeer te slaan, maar ook in de achterhoede wordt om posities gevochten. Verstappen reed ineens weer vlak achter Norris, maar verloor vervolgens veel tijd omdat Bearman niet lekker aan de kant ging. Hij ligt nu 1,3 seconde achter Norris, die op zijn beurt 2,5 seconden achter Piastri ligt.
Verstappen niet tevreden
Verstappen zegt dat de auto niet goed reageert op de banden, en hij verliest veel tijd op Norris. De Brit rijdt inmiddels alweer bijna twee seconden voor Verstappen. Piastri heeft een gat van 2,5 seconden naar Norris.
Spannende slotfase
Verstappen rijdt 0,8 seconde achter Norris. De race kent een spannende slotfase. Piastri komt nu ook naar binnen, maar heeft een aantal seconde marge. Met een stop van 2,2 seconde, hoeft hij zich niet druk te maken.
Nog negentien ronden te gaan
Met nog negentien ronden te gaan, ligt Piastri nog altijd aan kop. Verstappen komt nu naar binnen voor zijn derde stop, en hij gaat dus opnieuw voor een undercut. Met een stop van 2,4 seconde, was het een goede bandenwissel. Hij komt 26 seconden achter Norris, die ook nog naar binnen moet.
McLaren gaat trappen
McLaren laat aan Norris en Piastri weten dat ze gas mogen gaan geven. Het ontvouwt zich als een interessante schaakwedstrijd.
Strategisch steekspel
Verstappen lijkt voor een driestopper te gaan. De Nederlander ligt nu op de derde plaats en is aan het trappen om richting de McLarens te komen. Hij zal langer door willen gaan en dan na de tweede stop van Norris en Piastri, een bandenvoordeel willen hebben in de slotfase van de race. Een interessante strategie van Red Bull Racing.
Vroege stop Verstappen
Met nog 36 ronden te gaan, komt Verstappen naar binnen voor zijn tweede stop. Dat betekent dat hij een hele lange stint op de mediums moet gaan rijden. Red Bull probeert waarschijnlijk nu een voorsprong op te bouwen ten opzichte van McLaren, en dan maar te kijken hoe ver ze komen aan het einde van de race.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.