Zak Brown vindt dat Red Bull Racing een officieel protest moet aantekenen als ze écht bewijs hebben voor een 'illegale truc' van McLaren. Volgens de CEO moet het klaar met alle geruchten over water in de banden. Als het team van Max Verstappen serieus is, moet men volgens Brown de zaak voorleggen aan de FIA.
Sinds vorig jaar gaan er geruchten rond dat McLaren mogelijk water aan de banden toevoegt om de temperatuur te drukken. Daarmee zou ook de levensduur van het leer verlengd worden. Hard bewijs is er tot nu toe niet geleverd, al liet de renstal van Verstappen weten dat ze met warmtecamera’s naar de achterbanden van McLaren hebben gekeken. Daarbij zouden opvallend veel koelere plekken – te zien als blauwe vlekken – zijn waargenomen. Volgens Red Bull Racing waren die niet zichtbaar bij andere teams, wat het vermoeden voedt.
Zak Brown haalt uit naar Red Bull Racing
"Die beschuldiging gaat duidelijk te ver", zegt Brown in gesprek met bij Auto Motor und Sport. "Er is een team (Red Bull Racing, red.) dat ons voortdurend probeert te destabiliseren met dit soort aantijgingen", aldus de McLaren-CEO, die vindt dat de concurrentie naar de FIA moet stappen als ze bewijzen voor de illegale truc hebben. Volgens Brown moet de FIA ook een precedent scheppen: "De protestkosten moeten hoog genoeg zijn, zodat een team goed nadenkt voordat het daadwerkelijk in beroep gaat."
Lees ook: Max Verstappen maakt gehakt van 'papa-uitspraken' in Formule 1
In de ogen van Brown zou een vergoeding van tussen de 25.000 en 50.000 pond passend zijn. Zo’n bedrag zou andere teams die slechts wat onrust willen veroorzaken volgens hem afschrikken. De CEO van McLaren ontkent vervolgens ook de claim van Red Bull Racing. Volgens hem is dat simpelweg niet mogelijk. "Water in de banden betekent extra gewicht, en de bandenspanning zou enorm stijgen zodra de banden warmer worden."
Lees ook: Red Bull Racing onthult oorzaak van dramatische pitstop van Max Verstappen
Volgens het Duitse medium zijn er binnen de FIA ook stemmen die de beschuldigingen aan het adres van McLaren overdreven vinden. AMuS vermoedt dat het bandenvoordeel van McLaren eerder te verklaren is door de manier waarop het team de remmen koelt. Ze wijzen daarbij op het opvallende gedrag van de monteurs, die direct na het verwijderen van de banden als een muur rondom de auto gaan staan om het koelsysteem van de remmen zoveel mogelijk aan het zicht te onttrekken.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.