Robert Doornbos vermoedt dat de ontwikkeling van eigen motoren door Red Bull Racing, in samenwerking met Ford, het breekpunt zou kunnen zijn voor de toekomst van Max Verstappen. De F1-renstal werkt momenteel met de Amerikaanse autofabrikant aan de ontwikkeling van een nieuwe krachtbron. Vanaf 2026 gaat de regerend wereldkampioen met die motor rijden.
Sky Sports meldde eerder dat Verstappen in 2026 zijn prestatieclausule kan activeren als hij tijdens de zomerstop niet in de top twee van het kampioenschap staat. Dit zou de druk op Red Bull Racing en Ford vergroten. Zij moeten óf een auto bouwen die de Nederlander naar de top twee kan brengen, óf hem weten te overtuigen om te blijven, ondanks een positie buiten de top twee bij de zomerstop.
Robert Doornbos kritiek op Red Bull Racing
Onlangs schoof Doornbos aan bij de podcast Pit Talk, waar hij sprak over de toekomst van Verstappen: "Ik denk dat Max, of zijn management, slim genoeg zal zijn om prestatieclausules in het contract aan te passen", stelde de oud-coureur. "In plaats van te zeggen: 'Oké, als ik nog in de top drie sta kan ik vertrekken', wordt het misschien: 'Als ik volgend jaar voor de zomerstop niet in de top twee sta, kan ik vertrekken'. Zulke prestatieclausules zullen worden bijgesteld vanuit Max' kant, omdat er zoveel onzekerheid is bij Red Bull."
Lees ook: Guenther Steiner ziet Max Verstappen-transfer: 'Gaat meerjarig contract tekenen'
Doornbos vreest dat het ontwikkelen van een eigen motor wel eens fataal kan uitpakken voor het team van Verstappen. "Red Bull is groot in het maken van energiedrankjes en ze domineren in die markt. Red Bull kan erg goed een snel chassis bouwen. Ze zijn uiteindelijk geen autofabrikant. Hun zwakke plek is altijd al de motor geweest. In de Renault-tijd bracht het hen succes, maar ook veel hoofdpijn. Ik vind het gedurfd en cool dat ze zelf motoren bouwen, maar toch is het onzeker hoe goed die motor zal worden."
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.