Tim Coronel spot grote voordeel van Max Verstappen, wat direct zijn nadeel is

Tim Coronel voor de camera van GPFans
© GPFans - Tim Coronel voor de camera van GPFans
Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
7 mei 2025, 12:10
7 mei 2025, 12:10

Max Verstappen veroverde afgelopen zaterdag op indrukwekkende wijze de poleposition tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Miami. In de race zelf kwam de Nederlander echter op geen enkel moment echt in aanmerking voor een podiumplaats. Volgens Tim Coronel ligt het probleem bij de banden van de Red Bull Racing-coureur.

Door 'de magie van Max' wist Verstappen zaterdagavond de snelste kwalificatieronde neer te zetten, zo concludeert Coronel in gesprek met GPFans. Daarnaast wijst de coureur naar de banden van de RB21 van de Nederland. "Bij een band heb je altijd een piek, dat hij even wat betere grip heeft. Max benut dat als geen ander", zo stelt de Dakar-rijder. "En dan haalt hij even wat meer uit de grip en niét de auto. Het is de band die dan even die extra piek geeft. Het roomlaagje, zo noemen we dat", legt hij uit.

Artikel gaat verder onder video

Tim Coronel legt probleem Max Verstappen uit

Zodra dat 'roomlaagje' (het bovenste, gladde laagje) van de banden is afgesleten, verliest Verstappen zijn voordeel. "Dan krijg je het gewone rubber van de band en dan wordt dat iets anders. En dan zijn die McLarens wel de sterkere auto op dat ogenblik. Je hoort Max ook zeggen dat als hij een beetje aan het poesje is, dan verbrandt hij hem eigenlijk. Dan wordt hij te warm, te heet. Ja, dan ga je grip verliezen", legt Coronel uit.

Lees ook: Wie is Sylvia Tamsma, de Nederlandse moeder van Kelly Piquet?

Volgens Coronel hebben andere teams de sweet spot van de banden wél gevonden. Vooral McLaren kan daardoor een Grand Prix in een constante, bepaalde snelheid. "Dat lukt Max niet. Die kan zeg maar één rondje dat roomlaagje eruit rukken. Zodra die de gewone werktemperatuur heeft, dan wordt hij telkens te heet. Dat hebben ze niet onder controle. Dus de ontwikkeling van de auto loopt gewoon achter op de anderen. En dan moet je dat als rijder goed maken, dan ga je forceren. Als je gaat forceren, ga je nóg verder van huis. Dan worden je banden en remmen te heet. Je moet continu op je tenen lopen en dat kan even. Alleen lang op je tenen staan, is niet leuk. Nou, dat zag je deze race (tijdens de Grand Prix van Miami, red.) ook weer. Tuurlijk zijn ze er continu mee aan het werk, maar de rest zit ook niet stil, hè. Die zijn ook aan het werk."

Lees ook: Max Verstappen in de clinch met Sky Sports: 'Waarom is dat een probleem?!'

Dit is het seizoen waarin de F1-teams met de huidige ontwerpen rijden. Volgens Coronel moeten teams dus een belangrijke afweging maken. "Gaan ze nu die uren en al die effort erin stoppen? Ik denk dat ze wel hun best doen, maar ik denk dat ze meer hun effort in de nieuwe auto stoppen. Je ziet dat Aston Martin die filosofie echt heeft gevolgd. Die denken: Joh, dit jaar is dit jaar. Ze moeten even slikken om het zo meteen héél goed te hebben."

Lees meer over:

Max Verstappen

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.