Dit is waarom Red Bull Racing niet zomaar het trucje van McLaren kan kopiëren

Max Verstappen in actie
© IMAGO - Max Verstappen in actie
Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
11 mei 2025, 11:15
11 mei 2025, 18:40

McLaren is dit seizoen zonder twijfel het meest dominante team in de Formule 1. De regerend constructeurskampioen begon het jaar al erg sterk en vergroot sindsdien alleen maar de voorsprong op de concurrentie. Een slimme technische truc rond het remsysteem lijkt een sleutelrol te spelen. Helaas voor Max Verstappen kan Red Bull Racing dit niet zomaar overnemen.

Het wordt een zware opgave voor Verstappen om Oscar Piastri of Lando Norris nog van de titel af te houden. McLaren heeft vijf van de eerste zes Grands Prix gewonnen en tijdens de laatste race in Miami was het verschil met de rest van het veld meer dan een halve minuut. Een belangrijke factor in de indrukwekkende racepace van de MCL39 is de geringe bandenslijtage. Bij Red Bull Racing is de bandenslijtage juist een van de grote problemen. Christian Horner suggereerde eerder al dat de concurrent een minuscule hoeveelheid water in de banden toevoegt om het leer koeler te houden.

Artikel gaat verder onder video

McLaren gebruikt slimme truc rond remsysteem

Michael Schmidt onthulde echter dat het technische voordeel van McLaren schuilt in het remsysteem van de MCL39. Volgens de Duitse journalist is dat de sleutel tot het sterke bandenbeheer van het team. De reglementen laten geen ruimte voor twijfel: koelelementen of warmtewisselaars zijn in de wielomgeving verboden. Wel biedt de FIA de teams enige speelruimte als het gaat om het gebruik van luchtstromen en materialen. McLaren zou erin geslaagd zijn om de luchtstroom rond de wielen op een slimme manier te splitsen, waardoor zowel de hete remmen als de koelere banden binnen het optimale temperatuurvenster blijven. Dit levert een aanzienlijk voordeel op voor de bandenslijtage.

Lees ook: Tim Coronel spot grote voordeel van Max Verstappen, wat direct zijn nadeel is

Zelfs als Red Bull Racing achterhaalt hoe McLaren deze oplossing heeft ontwikkeld, kan de renstal dat ontwerp niet zomaar kopiëren, zo meldt GPFans. Omdat het om de luchtstroom gaat, beïnvloedt het aanpassingen aan het volledige aerodynamische pakket van de auto. De lucht stroomt via de voorwielen onder de vloer door, langs de sidepods en over de achtervleugel, waardoor elk onderdeel achter de voorwielen ermee te maken krijgt. Als het team van Verstappen het remsysteem van McLaren zou overnemen zonder verdere aanpassingen, bestaat het risico dat ze de balans van de RB21 juist verstoren. Elke verandering in de luchtstroom vereist een zorgvuldige herziening van het hele ontwerp, anders werkt de aerodynamica niet meer als één geheel.

Lees meer over:

Sportnieuws

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.