De technische reglementen in de Formule 1 worden grondig herzien voor het komende seizoen. Max Verstappen staat voor een belangrijke keuze tussen Red Bull Racing en Mercedes voor volgend jaar. Door de komst van de compleet nieuwe auto’s is het echter moeilijk te voorspellen welk team straks de beste uitgangspositie heeft.
Vanaf volgend jaar wordt de power unit eenvoudiger om de kosten te beperken. De geavanceerde MGU-H verdwijnt, maar daar staat tegenover dat de MGU-K (het elektrische onderdeel) een veel belangrijkere rol krijgt. Waar nu slechts tien tot twintig procent van de aandrijving elektrisch is, wordt dat straks ongeveer een gelijke verdeling elektrisch vermogen en de verbrandingsmotor. Ook de aerodynamica ondergaat ingrijpende veranderingen. Zowel de voor- als achtervleugel verliest een element en wordt bovendien beweegbaar – zogeheten 'active aero'. De auto's worden iets smaller en naar verwachting ook iets lichter. Daarnaast wil de FIA naar verluidt afstappen van de Venturi-tunnels, om het grondeffect te beperken.
Opdracht voor Red Bull Racing
"Als je naar de afgelopen reglementen kijkt, denk ik dat niemand had verwacht dat McLaren dit plotseling zou doen", reageerde Verstappen tegenover onder andere GPFans over de huidige dominantie van het team uit Woking. "Soms kost het even tijd om alles op orde te krijgen. Ik denk dat het bij ons precies andersom was. We hadden alles vanaf het begin van de nieuwe reglementen heel goed voor elkaar. Nu tegen het einde is het echter een beetje een worsteling voor ons geworden. Waarom we niet dezelfde vooruitgang hebben geboekt als sommige andere teams, dat is iets waar we achter moeten komen."
Lees ook: 'Oorlog gaande' bij Red Bull Racing: 'Pas het begin, er komt nog iets aan'
"Maar aan de andere kant, '26 is compleet anders en vereist iets compleet anders van de auto", vervolgde Verstappen. "Bij de vorige generatie auto's (tussen 2017 en 2021, red.) hadden we namelijk het tegenovergestelde. We zaten er in het begin een beetje naast, maar richting het einde hebben we het pas écht laten werken. Dus soms is het ook een beetje lastig om alles uit te leggen: waarom of hoe dingen zo goed of juist gemiddeld zijn."
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.