Rudy van Buren stelt dat Max Verstappen nog altijd flink worstelt met het beperkte werkvenster van de RB21. De wisselvallige weersomstandigheden tijdens het afgelopen raceweekend in Hongarije maakten het er niet makkelijker op. Red Bull Racing slaagde er niet in om daar goed op in te spelen.
Het hele weekend in Hongarije liep Red Bull Racing achter de feiten aan. De vrije trainingen verliepen moeizaam en in de kwalificatie kwam Verstappen niet verder dan de achtste tijd. Na een lastige race kwam hij vervolgens pas als negende over de streep. Mogelijk ligt een tekortkoming in de simulator ten grondslag aan de aanhoudende problemen. Volgens Van Buren is dat alleen slechts een onderdeel van het grotere geheel. "Die sim is een tool om het laatste bij te schaven, niet om problemen op te lossen die al het hele jaar met de auto spelen", zo vertelt hij in VROOOOOM: F1 Samenvatting.
Rudy van Buren legt probleem Max Verstappen uit
"Als die sim het gouden ei was, dan was het allang voor elkaar geweest", vervolgt Van Buren. "Er zijn fundamentele dingen die op bepaalde circuits naar boven komen, en dit is een circuit waar dat heel pijnlijk duidelijk wordt." Daarnaast is meerdere keren gebleken dat de RB21 sterk presteert op circuits met veel snelle bochten, zoals Spa-Francorchamps en Suzuka. "Er zit natuurlijk een speedrange in die auto in de bochten, waarin hij gewoon moeilijk uit de verf komt. De auto is heel goed in de highspeed, dat zie je ook", legt de simulator-testcoureur van Red Bull Racing uit.
Lees ook: Verbazing om FIA-besluit Max Verstappen: 'Ze raakten elkaar niet eens'
Volgens Van Buren is de Hungaroring een circuit waarop Verstappen balans mist. "Tel daarbij op dat je hoort: 'Ik glij op vier wielen'. Dat klinkt al iets meer als: de banden doen niet wat ze moeten doen. Dan wordt het gewoon een heel moeilijk weekend, gelijk al. Iedereen zegt: 'Die auto heeft een hele kleine sweetspot'. Dat zie je natuurlijk ook tijdens de kwalificatie. Het gaat van onderstuur naar overstuur. Tel daarbij op dat die baantemperatuur tien graden zakt, de wind komt uit een andere richting, ook harder ineens. Als je dan al zo'n klein window hebt, dan wordt het zo moeilijk om het goed te krijgen", besluit de testrijder, die wel potentie in de RB21 ziet. "Als ze 'm goed krijgen, dan staat-ie er en kan Max zijn ding doen."
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.