De KNVB is niet blij met de tv-reclame van supermarktketen Jumbo met Snollebollekes. Concurrent van Jumbo, Albert Heijn, is een grote sponsor van de KNVB en zou marktaandeel verliezen door de reclame van Jumbo. Daarom heeft de voetbalbond bezwaar aangetekend met verzoek om de reclame te stoppen in een brief die de Telegraaf in handen heeft gekregen.

De reclame, ter promotie van de oranjegekte en de juich-cape, zou volgens de bond de indruk wekken dat Jumbo officieel verbonden is aan de KNVB. Onder meer omdat het nummer ‘van links, naar rechts’ het lijflied van de Oranje vrouwen zou zijn en de oranje stoet in de reclame lijkt op een echte Oranje-parade, georganiseerd door de KNVB.

De voetbalbond wil haar sponsor Albert Heijn helpen met het statement: “We willen hiermee opkomen voor bedrijven die bijdragen aan het voetbal”, zegt een woordvoerder van de KNVB. Daarom hebben ze een verzoek gestuurd de reclame te stoppen. Iets waar Jumbo niet op in gaat. “Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren”, aldus de hoofd juridische zaken van Jumbo.

De zanger van Snollebollekes, Rob Kemps, heeft op Instagram gereageerd op het verzoek van de KNVB: ‘Betere reclame kunnen we niet hebben, haha. Zullen we er anders met z’n allen een mooi feestje van maken!? ik dacht dat we het afgelopen jaar wel wat anders aan ons hoofd hadden … toch !?’

Bekijk hier de beste en slechtste reclames rondom het EK?