Kees Smit onthult pijnlijk gesprek met Ronald Koeman in de dug-out van Oranje

Kees Smit
© IMAGO - Kees Smit
Foto van Milan Keskin Milan Keskin
22 jun. 2026, 16:02
22 jun. 2026, 16:02

Kees Smit had niet verwacht dat hij op het laatste moment door bondscoach Ronald Koeman buiten de WK-selectie van het Nederlands elftal zou worden gelaten. Toch neemt de twintigjarige middenvelder van AZ de keuzeheer vlak voor het eindtoernooi niets kwalijk. Hoewel het talent er graag bij had willen zijn in de Verenigde Staten, is er van afgunst richting de huidige Oranje-internationals op het WK 2026 absoluut geen sprake.

Eerder dit jaar maakte de geboren Heilooër nog zijn officiële debuut voor de nationale ploeg tijdens een oefenduel met Noorwegen, dat in een 2-1 overwinning eindigde. Na een trainingsstage in Zeist eind mei viel echter alsnog het doek voor de rechtspoot. "Toen zaten we met z’n allen in de dug-out en riep Koeman iedereen één voor één bij zich", vertelt Smit tegenover het Noordhollands Dagblad over het moment van de afwijzing.

Artikel gaat verder onder video

De middenvelder, die nog tot medio 2028 vastligt in Alkmaar, erkent dat hij in de laatste fase van het seizoen kampte met fysieke ongemakken. "Aan het einde van het seizoen was ik niet helemaal fit, ik speelde de laatste twee Eredivisie-wedstrijden van AZ niet mee", legt hij uit. "Ik had het zelf meer kunnen afdwingen door nog beter te spelen, zo kijk ik er ook naar", klinkt het zelfkritisch.

Concurrentiestrijd op het middenveld gaf de doorslag

De bondscoach, wiens contract na het huidige toernooi afloopt, gaf de enkelvoudig international een duidelijke reden voor het passeren. "Hij zag me niet als ’nummer zes’", verklaart de controleur. "Als iemand die achter Frenkie kon spelen", verduidelijkt Smit.

Zaterdag heb ik gewoon bij een vriend gekeken
— Kees Smit

Op de overige posities in de middelste linie was de bezetting volgens de technische staf simpelweg te sterk. Hoewel de begeerde AZ-speler de situatie zelf anders inschat, legt hij zich neer bij het besluit. "Ik denk dat het had gekúnd", stelt hij. "Maar ik moet het doen met de uitleg die ik heb gekregen van de bondscoach en die zal ik moeten accepteren", aldus de meervoudig jeugdinternational, die zijn pijlen nu richt op het Europees kampioenschap over twee jaar.

Ondanks de teleurstelling volgt het toptalent de verrichtingen van de ploeg op de voet tijdens het mondiale eindtoernooi in Noord-Amerika. "Ik kijk de wedstrijden evengoed met plezier hoor", benadrukt Smit in gesprek met het Noordhollands Dagblad.

Afgelopen zaterdag zag Smit de formatie van Koeman in Houston met 5-1 winnen van Zweden. "Ik ben gewoon voor het Nederlands elftal, of ik nu zelf meedoe of niet", verzekert de twintiger. "Dus zaterdag heb ik gewoon bij een vriend gekeken", vervolgt hij. De klinkende zege in de groepsfase deed hem goed. "Blij dat ze wonnen, dan is het humeur van iedereen in het land ook beter", besluit de nuchtere Noord-Hollander.

Vind jij dat Ronald Koeman het toptalent van AZ had moeten meenemen naar het WK?

27.8%

16.7%

55.6%

18 stemmen

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.