'Red Bull achter trucje McLaren gekomen', goed nieuws voor Max Verstappen?

Max Verstappen tijdens de persconferentie
© IMAGO - Max Verstappen tijdens de persconferentie
Tom Visser Tom Visser
23 mei 2025, 11:00

Voor de race van vorige week in Imola heeft de FIA twee nieuwe technische regels ingevoerd. Een van die nieuwe reglementen gaat over de skidblocks onder de auto, de ander is bedoeld als verduidelijking na vragen van Red Bull. Volgens The Race zijn veel ideeën van teams afgewezen, maar is er één idee dat (voorlopig) niet als illegaal wordt gezien.

Sinds McLaren vorig jaar beter is gaan presteren, vragen andere teams zich af waar hun voorsprong vandaan komt. Er zijn verschillende vermoedens, zoals het gebruik van water in de banden [Tire water claim Red Bull, red.], maar het is niet bewezen dat McLaren dat doet. Red Bull weet ook niet precies wat McLaren doet en besloot daarom allerlei mogelijkheden aan de FIA voor te leggen om duidelijkheid te krijgen. De FIA reageerde daarop met een extra richtlijn, zodat alle teams op de hoogte zijn van wat mag en niet mag. Toch lijkt er één idee tussen te zitten die nog is toegestaan.

Artikel gaat verder onder video

Peltier-elementen

Dit idee gaat over ‘peltier-elementen’. Deze stukken techniek kunnen onderdelen van de auto koelen of verwarmen, afhankelijk van welke stroomrichting je gebruikt. In de Formule 1 zijn materialen die van vorm veranderen niet toegestaan, behalve speciale piëzo-elektrische materialen die alleen worden gebruikt als sensor. Als zo’n systeem de werking van de auto beïnvloedt, valt het buiten de uitzondering. Het is een technische uitleg, maar dat hoort wellicht bij de Formule 1.

Lees ook: Max Verstappen spot met inhaalactie Piastri: 'Ik heb dat nog wel teruggekeken'

Nu mag het gebruik van peltier-elementen waarschijnlijk nog, omdat er geen bewegende delen in zitten. Maar de FIA heeft laten weten dat dit vanaf 2026 wel verboden zal zijn. Voor nu zegt de FIA: “Wij geloven dat het gebruik van 'peltier-elementen' voor koeling in dit gebied niet onder de huidige technische reglementen valt, maar we zouden het gebruik ervan niet positief beoordelen en willen het vanaf 2026 expliciet uitsluiten.”

Lees meer over:

Max Verstappen

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.