Mike Verweij vindt dat de KNVB moet ingrijpen na een bericht van Geert Wilders op sociale media. De PVV-leider deelde een afbeelding over Marokko, de komende tegenstander van het Nederlands elftal op het WK 2026. Volgens de journalist is het aan de voetbalbond om een duidelijke grens te trekken en een statement af te geven.
Eerder deze week werd bekend dat de ploeg van bondscoach Ronald Koeman het in de zestiende finales van het WK opneemt tegen Marokko. Vrijdagochtend deelde Wilders op X daarom een met kunstmatige intelligentie gemaakte afbeelding. Daarop is de PVV-leider te zien als scheidsrechter, terwijl hij een Marokkaanse speler een rode kaart geeft. "Komt goed", schreef de politicus erbij. De ontmoeting tussen Nederland en Marokko staat voor aanstaande dinsdagnacht om 03.uur uur (Nederlandse tijd) in Monterrey op het programma.
In de voetbalpodcast Kick-off van De Telegraaf richt Verweij zich rechtstreeks tot Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal van de KNVB. "De KNVB roept in allerlei opzichten dat ze heel sociaalmaatschappelijk betrokken zijn", stelt de journalist. "Ze hebben een Commissie Mijnals die zich inzet voor een multiculturele samenleving. Als een bevolkingsgroep dan zo wordt weggezet door Wilders, wat die eigenlijk te pas en te onpas doet op X, dan mag je als KNVB ook een keer van je laten horen." Verweij benadrukt dat de bestuurders van de bond straks de loge delen met de Marokkaanse delegatie. Wel plaatst hij een kanttekening bij een eventuele publieke berisping: "Als dat gebeurt, wordt dat landelijk nieuws. En dat is precies wat Wilders beoogt."
Kritiek op Geert Wilders
Valentijn Driessen sluit zich aan bij de oproep om een reactie van de KNVB, maar waarschuwt tegelijkertijd voor een openlijke confrontatie met Wilders. "Ik ben het met je eens", reageert hij in de podcast. "Tot de orde roepen vind ik iets anders. Hij laat zich niet tot de orde roepen. Je moet ervoor uitkijken dat het een welles-nietes-spelletje wordt." De journalist ziet liever dat de KNVB het subtieler aanpakt. "Maar op een diplomatieke manier laten weten dat je hier niet van gediend bent of hier geen steun aan geeft: dat mag de KNVB best laten weten. Als het diplomatiek is en achter de schermen, dan vind ik dat ook prima."
Het Nederlands elftal bereikte de knock-outfase als winnaar van Groep F. De ploeg van bondscoach Ronald Koeman bleef ongeslagen dankzij onder meer een zege op Tunesië en een gelijkspel tegen Japan. Marokko eindigde als tweede in Groep C en is daardoor de volgende tegenstander van Nederland.
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.