Jordan Teze teleurgesteld na mislopen WK-selectie: 'Ik verwachtte het een klein beetje'

Jordan Teze
© AS Monaco - Jordan Teze
Foto van Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
27 jun. 2026, 10:58
27 jun. 2026, 10:59
Maak ons je Google-favoriet

Jordan Teze heeft eerlijk toegegeven dat hij had gehoopt op een plek in de WK 2026-selectie van het Nederlands elftal. De verdediger van AS Monaco draaide een sterk seizoen in de Ligue 1, maar bondscoach Ronald Koeman koos uiteindelijk voor andere opties. Daardoor moet de mandekker vanaf de zijlijn toekijken hoe Oranje zich inmiddels als groepswinnaar heeft geplaatst voor de zestiende finales.

Het afgelopen seizoen kwam Teze 39 keer in actie voor AS Monaco, dat onder trainer Sébastien Pocognoli als zevende eindigde in de Ligue 1. De verdediger werd ingezet als rechtsback, centrale verdediger én verdedigende middenvelder. In gesprek bij Mixed Zone met de NOS blikte de Oranje-international terug op het mislopen van een plek in de WK-selectie. "Ik hoopte het. Ik werkte er al heel wat jaren voor. Ik wist wat mijn doel was voor het einde van het seizoen en ik verwachtte het misschien ook wel een klein beetje. Maar uiteindelijk is het er niet van gekomen."

Artikel gaat verder onder video

Ondanks zijn teleurstelling kijkt Teze met een positief gevoel terug op zijn eerste seizoen bij AS Monaco, waar hij nog tot de zomer van 2029 onder contract staat. "Ik kan wel trots zijn op mezelf, op het seizoen dat ik heb gedraaid. Dat de mandekker buiten de selectie viel, is vooral te verklaren door de sterke concurrentie op de rechterflank. Koeman gaf uiteindelijk de voorkeur aan Lutsharel Geertruida en Denzel Dumfries. Zonder de verdediger werkte Oranje een sterke groepsfase af in Groep F. Na een gelijkspel tegen Japan en overtuigende overwinningen op Zweden en Tunesië richt de ploeg zich nu op de achtste finale tegen Marokko, die dinsdag wordt gespeeld in het Mexicaanse Monterrey.

Jordan Teze teleurgesteld

Ondanks zijn afwezigheid op het WK krijgt Teze ook steun vanuit eigen kring. Zijn broer, rapper Jozo, is ervan overtuigd dat de veelzijdige verdediger met zijn kwaliteiten een waardevolle toevoeging had kunnen zijn voor de selectie van Ronald Koeman. "Ik denk dat hij zeker wat kan toevoegen aan het team. Hij hoort ook gewoon bij de beste passers van Europa. Met zijn trap kan hij veel toevoegen, hij kan defensies opensplijten met zijn passes. Dat is iets waar Nederland best veel moeite mee heeft", stelt hij. Ook Dennie van Laar deelt die mening en wijst op de brede inzetbaarheid van de verdediger. "Hij is multifunctioneel. Het is een complete speler. Hij heeft ook veel als zes gespeeld. Hij doet niet onder voor Geertruida en Mats Wieffer."

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.