Verontwaardiging om uitspraken van Rob Jetten over Oranje: 'Hij hoeft niet te komen'

Rob Jetten
© NOS - Rob Jetten
Foto van Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
27 jun. 2026, 16:24
27 jun. 2026, 16:24
Maak ons je Google-favoriet

Valentijn Driessen heeft stevige kritiek geuit op Rob Jetten. De minister-president bekende deze week tijdens de laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK 2026 in slaap te zijn gevallen. Volgens de journalist hoeft de premier zich daarom tijdens de rest van het toernooi niet meer bij Nederland te laten zien.

Het Nederlands elftal van bondscoach Ronald Koeman nam het vrijdagnacht om 01.00 uur (Nederlandse tijd) in Kansas City op tegen Tunesië. Oranje won met eenvoudig (1-3) en stelde daarmee de groepswinst in Poule F veilig met zeven punten. Door het grote tijdsverschil met de Verenigde Staten was het duel voor supporters in Nederland een flinke zit. Ook voor premier Jetten bleek de late aftrap te veel gevraagd. "Ik kwam om 01.00 uur thuis van werk. Toen heb ik het Nederlands elftal aangezet", vertelt hij tegenover De Telegraaf.

Artikel gaat verder onder video

"Ik ben ergens in de tweede helft in slaap gevallen. Het was tijd om te gaan slapen", aldus Jetten. Desgevraagd liet de minister-president weten de komende wedstrijd tegen Marokko wél volledig te willen bekijken. "Ik zit op de bank, of misschien wel ergens in een kroeg. Ik hoop dat fans van Oranje en het Marokkaanse elftal er samen een feestje van gaan maken." Driessen kan die houding echter maar moeilijk waarderen. In de podcast Kick-off deeldt hij een stevige sneer uit aan het adres van de premier. "Dan hoeft hij dus ook niet te komen als Nederland heel ver komt."

Kritiek op Rob Jetten

Driessen: "Laat hem dan ook maar lekker zijn dutje doen, dan blijft hij lekker in Nederland. Maar het is al wat dat hij nu een keer in Nederland is, want de eerste maanden van zijn periode als premier was hij voornamelijk in het buitenland te vinden en dook hij overal op. Toen had hij minder slaaptekort en nu moet hij het waarschijnlijk bijslapen. Maar ik zit niet op te wachten op Jetten bij het Nederlands elftal. Jetten, als je in slaap valt bij Tunesië - Nederland…"

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.