Oranjespeler ontvangt slecht nieuws na Nederland - Zweden: 'Hij krijgt geen basisplaats'

Teleurstelling bij het Nederlands elftal
© IMAGO - Teleurstelling bij het Nederlands elftal
Foto van Tim van Sintfiet Tim van Sintfiet
22 jun. 2026, 08:37
22 jun. 2026, 08:40

Kees Kwakman vindt dat Ronald Koeman niet langer hoeft toe te werken naar een basisplaats voor Memphis Depay bij het Nederlands elftal. De analist stelt dat de bondscoach inmiddels niet meer om Brian Brobbey heen kan. Volgens Kwakman is het daarom verstandiger om Depay voorlopig als alternatief achter de hand te houden op het WK 2026.

Depay kwam op het WK in beide groepswedstrijden van het Nederlands elftal als invaller binnen de lijnen en maakte telkens ongeveer twintig minuten. Na een weinig overtuigende invalbeurt tegen Japan (2-2) liet de spits tegen Zweden (5-1) een betere indruk achter. In de slotfase verzorgde hij de assist bij de laatste treffer van Crysencio Summerville. Toch klonk er de afgelopen periode veel kritiek op de keuze van Koeman om Depay, gezien zijn fysieke gesteldheid, op te nemen in de WK-selectie.

Artikel gaat verder onder video

In De Oranjezomer sprak Henk ten Cate zijn steun uit voor de keuze van Koeman om Depay tegen Zweden speeltijd te geven. Volgens de oud-trainer was het een verstandige beslissing van de bondscoach om de aanvaller minuten te laten maken. "Brobbey gaf aan dat hij niet verder kon en de stand liet het toe. Het was 4-1, dus je liep geen enkel risico", aldus de trainer. "Ik denk dat Koeman hem achter de hand wil houden en waarschijnlijk ziet hij tijdens de trainingen progressie in wat Memphis doet." Ten Cate geeft wel toe dat hij die progressie in beide wedstrijden niet heeft gezien. "Maar niet iedereen kan invallen. Hij is het gewend om basisspeler te zijn."

Kritiek op Memphis Depay

Kwakman stelt dat hij denkt dat Koeman blij is dat Brian Brobbey als basisspits twee keer scoorde tegen Zweden. "Hij kan Brobbey er nu niet meer afhalen en dan verwacht Memphis nu minder dat hij binnenkort gaat spelen", denkt de analist. "Als Brobbey dit blijft doen, is hij de eerste spits. Dan zitten we er ook niet meer mee dat Memphis maar minuten moet maken om hem fit te maken. Dan kun je hem gewoon achter de hand houden, mocht het een keer nodig zijn. Maar op dit moment zie ik hem geen basisplaats krijgen."

Reacties

Nog geen opmerkingen

Je moet ingelogd zijn om te reageren.