Ronald Koeman tilt niet te zwaar aan de aanhoudende kritiek van De Telegraaf-journalist Valentijn Driessen op het Nederlands elftal. De bondscoach stelt dat de uitgesproken opiniemaker vooral een act opvoert om aandacht te genereren. Volgens de keuzeheer is er ondanks de felle bewoordingen van de verslaggever geen sprake van een verstoorde relatie.
Vrijdag was de trainer te gast in het radioprogramma Evers & Co op Radio 538, waar hij inzage gaf in zijn verstandhouding met de chef voetbal van de ochtendkrant. "Het is geen liefde, maar wij mogen elkaar wel", zo liet de 63-jarige oefenmeester optekenen. "Ik heb nooit problemen gehad met Valentijn. Ik kan er soms nog best om lachen, want hij voert een toneelstukje op natuurlijk. Hij denkt: zolang ik negatief blijf, krijg ik een podium. Dan gaat hij maar door."
Toen dj Edwin Evers met een knipoog voorstelde om de journalist toe te voegen aan de technische staf van Oranje, wees de bondscoach dat resoluut af. "Dat gaat mij te ver." Koeman wordt gevraagd naar de ‘haat-liefdeverhouding’ die hij in het algemeen met de pers zou hebben. Dat weerspreekt hij. "Ik heb geen haat-liefdeverhouding met de pers. Ik vind alleen soms dat het ietsje positiever mag."
"Tijdens een eindtoernooi probeer ik bewust niet te veel te lezen of te kijken. Je moet je eigen koers varen, samen met de mensen met wie je werkt. Je moet niet te veel luisteren wat iedereen ervan vindt. Iedereen heeft een mening. De één is positief, de ander negatief. Dat is mijn hele carrière al zo", vervolgt de bondscoach. "Als speler vonden wij vroeger ook vaak dat de media te negatief waren. Misschien hoort dat ook een beetje bij onze volksaard."
"Als ik zie hoe men in sommige andere landen naar een eindtoernooi toeleeft, dan is dat vaak veel positiever. Wij denken dat we kampioen kunnen worden. We moeten het laten zien. Maar al vóór een toernooi alles afkraken, daar heb ik moeite mee", maakt hij duidelijk. "Je moet trots zijn op je land en je ploeg steunen. Als het vervolgens misgaat, heeft iedereen natuurlijk recht om kritiek te geven."
Koeman deelt plaagstoot uit over kledingsponsor
Koeman zag wel een andere reden waarom Driessen, die de afgelopen week veelvuldig zijn onvrede uitte over de 26-koppige selectie, eigenlijk een positievere houding zou moeten aannemen. "Ik zag dat hij gesponsord werd door Cavallaro", lachte de keuzeheer in de studio. Dit kledingmerk fungeert momenteel als officiële partner voor de formele kleding van de KNVB. "Dat is ook een kledingsponsor van de KNVB. Dat is toch één reden voor hem om positiever te zijn."
Eerder in de week, tijdens een persconferentie op woensdag, sneerde Koeman ook al licht naar de afwezige journalist. Driessen verblijft momenteel op Curaçao, wat de trainer de gelegenheid gaf voor een verbale tegenaanval. "Ik hoorde dat hij op Curaçao zit. Dat is een aardig verdienmodel geworden voor hem. Dat hij er niet is, zegt genoeg over Valentijn", stelde Koeman destijds met een knipoog.
De verbale plaagstoten volgen op een week waarin de verslaggever hard uithaalde naar de keuzes voor het naderende eindtoernooi in de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Zo uitte de opiniemaker in de media grote twijfels over het selecteren van Crysencio Summerville ten koste van Jeremie Frimpong en noemde hij het oproepen van de 35-jarige Marten de Roon een stap terug in de tijd. Zaterdag gaat de voorbereiding van het nationale team in Zeist officieel van start.
Programma Nederlands elftal
Datum | Wedstrijd / Gebeurtenis | Locatie |
|---|---|---|
30 mei 2026 | Start voorbereiding (verzamelen) | Zeist, Nederland |
3 juni 2026 | Oefeninterland: Nederland - Algerije | Rotterdam (De Kuip) |
8 juni 2026 | Oefeninterland: Nederland - Oezbekistan | New York (Icahn Stadium) |
14 juni 2026 | WK Groep F: Nederland - Japan | Dallas (AT&T Stadium) |
20 juni 2026 | WK Groep F: Nederland - Zweden | Houston (NRG Stadium) |
26 juni 2026 | WK Groep F: Tunesië - Nederland | Kansas City (Arrowhead Stadium) |
Reacties
Nog geen opmerkingen
Je moet ingelogd zijn om te reageren.